Ana Sayfa

İnternette Orhan Kemal


SABAH GAZETESİ, 26.10.2003

ALİ POYRAZOĞLU

SEMAVER KAYNIYOR DÜŞÜNCELER FOKURDUYOR!...

“Semaver Kumpanya” Kocamustafapaşa’da bir tiyatro. Genel Sanat Yönetmeni
Işıl Kasabaoğlu. 
Semaver Kumpanya sadece Işıl’ın tiyatrosu değil.
Semaver Kumpanya sadece orada çalışan tiyatroya gönül vermiş genç oyuncuların
da tiyatrosu değil.
Semaver Kumpanya, İstanbullular’a Kocamustafapaşa’nın ortasında soluk alabilecekleri
bir vaha yaratmış olan yazarın, çizerin, oyuncunun, sahne tasarımcısının, müzikçinin de
tiyatrosu değil.
Semaver Kumpanya, bir yaşama sahip çıkma önerisi.
Geçen yıl kurulan bu genç ama deneye ve bilgiye saygılı tiyatro grubu çok farkedilmeyen
oyunlar sahneledi. Fark edilmeyen önemli oyunlar...
Shakespare’in Onikinci Gece’siyle açtılar sahnelerini.
Koşa koşa gittim.. Tiyatronun olduğu pasajın kapısından girerken eski adı Çevre Tiyatrosu
olan binanın önce çevresine el atıp, oyunları izlemeye gelecek olan seyircilerin içini açacak
bir mekan tasarladıklarını gördüm... Çok sevindim. Olmayan paralarıyla bir mucize
yaratmışlar genç oyuncular. Dostları, arkadaşları da olanaklarını seferber etmiş..
Tiyatroda yatıp kalkmışlar; oyunculuktan boyacılığa kadar her işi yapmışlar.
Yemeklerini tiyatroda pişirip yemişler.. Sonra da oturup bize sunacakları ana yemeği,
oyunu kotarmışlar.. Tiyatronun içinde yaşayan büyük bir aile oluşturmuşlar. Hemen
hemen hepsi tiyatro eğitimi almış genç oyunculardan kurulu bu kumpanya geçtiğimiz
Nisan ayından beri Orhan Kemal’in ünlü romanı “Murtaza” üzerine çalıştı.
Oyun daha önce 2-3 kere sahnelendiği, 2 kere de filme çekildiği için yeni bir yorum,
yeni bir bakış gerektiğinin bilinciyle dalmışlar ünlü romanın içine. Orhan Kemal’in büyük
ustalığı çok sıradanmış gibi öyküler anlatırken okuyucuyu toplumun bilinç altına
büyük yolculuklara çıkartmasında gizliydi.
Semaver Kumpanya oyuncuları da dilimize Murtazalaşma Hali olarak yerleşmiş 
dünyaya bakma, varolma halinin hangi koşullarda gerçekleştiğinin öyküsünü anlatmaya
karar vermişler. Oyun, “Murtaza Nasıl Murtaza Oldu” yu anlamak ve seyircilere
nakletmek üstüne kurulmuş.
Başkaldırmadan, eleştirmeden, gözü kapalı ve sonuna kadar sisteme teslim olan
Murtaza’lardan birinin öyküsünü anlatırken Murtaza’ları yaratan kaosun, toplumsal
karmaşanın, çöküntünün de anlatılması oyunu çok etkili kılmış. Açık biçim
dediğimiz birçok özgürlükler tanıyan yorumlama üslubundan bio-mekanik dediğimiz
disipline birçok anlatım yollarını harmanlayıp etkileyici bir sahne dili oluşturmuşlar.
Orhan Kemal’in romanı Semaver Kumpanya sahnesinde yeniden doğuyor.
Tabii ki işin başını Işıl Kasabaoğlu çekiyor.. Ama arkasında genç oyuncuların,
özveriyle direnen insanların yarattığı büyük bir itici güç var. Kendini adamış olmanın
yarattığı büyü muhteşem bir takım oluşturmalarını sağlamış.Romanı sahneye uygulayandan,
büfede çalışana, yönetmenden en ufak rolü oynayana kadar hepsinden tek tek söz etmek
yerine gidin izleyin diyorum.. Kimi daha çok beğeneceğinize boşverin; birarada olmanın,
yaratmanın, takım ruhunun bir oyunu nasıl yükselttiğini izleyin.. Bir oyunu bütün ekibin aynı
anda soluk alırcasına yorumlamalarının ne büyük bir şenlik oluşturacağını gözlerinizle görün.
Türk Tiyatrosu sadece tiyatrocuların değil, Türk tiyatro seyircisinin de tiyatrosu. Gidin
Kocamustafapaşa’ya tiyatronuza sahip çıkın.
Sahip çıkanların yanında yer alın. 
Dolaşın İstanbul’u hangi tiyatrolara sahip çıkacağınıza karar verin..
Öğretmenler öğrencilerinize büyük romancımız Orhan Kemal’in “Murtaza” romanını
Okuyup, oyunla karşılaştırmayı ödev olarak önerin.
Sevgili tiyatroseverler gidip bu oyunu izleyin; siz nasıl yorumlardınız Murtazalaşma
Hali’ni bir düşünün..
Haldun Taner’in dediği gibi “Gözlerini Kapatıp Vazifeyi Yapma Durşu”ndan,
“Gözlerini Açıp Gerekeni Yapma”aydınlığına nasıl çıkmalıyız bir sorun kendinize.
Kış geldi.. Tiyatrolar açıldı.
Şenlik başladı.. Şenliği ıskalamayın.
Semaver Kumpanya yaşama sahip çıkmayı öneriyor...
Bu öneriyi ıskalamayın.

 


[email protected]