Ana Sayfa

Milliyet Kitap - Işık Öğütçü - 17 Mart 2010

 

KİTAPTA ÖLDÜRMEK KOLAY DA, DİZİLERDE ZOR!

 

 

 Işık Öğütçü – Milliyet Kitap Ropörtaj


Dizilerin ilgi görmesi senaryonun başarılı yazılması işidir. Önemli olan senaristlerin Orhan Kemal’in dünyasına ne kadar girebildikleridir. Bizim dikkat ettiğimiz nokta, Orhan Kemal’in dünya görüşüne halel gelmemesidir. Tam tersi bir durum olursa sektör eleştirir zaten, kabul etmek mümkün değildir. O zaman biz de eleştirir, gereğini yaparız.

Kitap, dizi, film mantığı birbirinden çok farklıdır. Çok iyi bir senarist diziye kitabın her sayfasından beş, on bölüm kaynak yaratabilir. Mantıklı eklemeler, çıkarmalar yapabiliyorsa dizide bu durum sırıtmayabilir. Buna çok dikkat etmek lazımdır.

TRT için çekilen “Hanımın Çiftliği” kitaba belki daha yakındı. Altı bölüm olarak yapıldı. Ama onda da dönem olarak 1960’lı yıllar temel alınmıştı. Bugünün dizisi ise 1950’li yılları yani kitabın dönemini yansıtıyor. Bu da dizinin genelinde bir fark yaratıyor. Bu açıdan bana sorarsanız diziyi olumlu buluyorum.

Telif hakkı sizin yapımcıyla yaptığınız anlaşmaya bağlı. Telif olarak bölüm başına da alabilirsiniz, ya da dizinin bütünü üzerinden bir rakam belirlersiniz. Aile adına görüşmeleri ben yapıyorum. Ondan sonra da aileye yapılan teklifi sunuyorum. Herkesin görüşü doğrultusunda da anlaşma sonuçlanıyor.

İlk iki bölümün senaryosunu okudum, kurgusunu uygun gördük. Aile de onayladıktan sonra çekimlere başlandı.

Dizi uygulaması gereği senaryoda birtakım eklemeler, çeşitli karakterlerin daha öne çıkması olabilir. Üstat yaşasaydı, Muzaffer Bey’in kardeşi Halide’yi belki kitapta kendisi de kullanabilirdi. Yazar, kendi romanını kurarken seçtiği uygun karakterlerle yola çıkar. O gün yazarken Halide’ye ihtiyacı olsaydı, ekleyebilirdi. Örneğin, romanda Kemal ölür. Kitapta karakteri öldürmek kolay da, dizilerde bu zordur. Karakterleri bir anda diziden çıkartamıyorsunuz.
 

 


[email protected]