"Eğer ben de O'nu oğluma karı yaptırırsam bana
da Saime (romanda 'Hacer') demesinler." 6-7
yaşlarında bir torunu var ama hâlâ Nazan'ı
gelini olarak kabullenememiş. Üstelik 'El Kızı'
diye suçluyor. Bir zamanlar kendisinin de 'El
Kızı' olduğunu unutarak.
Aynı
adlı romandan (1955/60) (Orhan Kemal) (2000-12.
Basım) (Tekin Yayınevi) yapılan bir Yeşilçam
uyarlaması. Nisan-Mayıs aylarında çekilen film
10 Ekim 1966, Pazartesi günü İnci, Lâle, Levent,
Bulvar, Kulüp, Atlantik, Özen, (Bakırköy) Yeni
sinemalarında gösterime girmiş. Film ve kitabın
adı 'El Kızı' ama yazım kılavuzunda 'Elkızı'. 97
buçuk dakikalık filmin 15 dakikası şarkı, türkü,
oyun havası. Sami'nin '34 AP 811' plakalı
'Chevrolet'sini 'Kendini Arayan Adam'da (1963)
İstanbul Emniyet Müdürlüğü İkinci Başkomiseri
Rıfkı; 'Yakut Gözlü Kedi'de (1966) Gangsterler;
'Seninle Düştüm Dile'de (1969) Şakir
kullanıyordu.
Mazhar, karısı için 'zümrüt (kitapta 'elmas')
taşlı' bir yüzük alır. Kuyumcu "Emin olun son
derece kıymetlidir. Ta bilmem kaç sene evvel
sultanlar giderken Yahudi bir tefecide kalmış.
Tefeci ölmüş, çocuklarına, çocukları da..."
demişti. Çeşitli maceralardan sonra Haldun'un
nişanlısı Nermin'in parmağında istirahata
çekilir. Filmde Nazan, Nesrin, Neriman, Nermin,
Naciye gibi 'N' ile başlayan o kadar çok isim
kullanılmış ki bir müddet sonra kim kimdir
şaşırıyoruz. Mazhar'ın yardımcısı rolündeki
Nejat Saydam filmin bir sürprizi. Ahmet'in
Naciye ile akrabalığı çelişkili. Bir sahnede
'amcasının oğlu', diğerinde 'erkek kardeşi'.
Sadettin Erbil, 'Dişi Düşman'daki (1966) Toni
benzeri bir rol çıkarmış. Sondaki Garson-Vahit
Volkan'la adlarının aynı olması karışıklığa
neden oluyor. İç mekân ev çekimleri Armatör Suat
Sadıkoğlu'nun Ortaköy'deki yalısında yapılmış.
Nazan'ın çalıştığı son gazinoyu 'Vesikalı
Yarim'de (1968) 'Şen Saz' olarak tekrar
göreceğiz. Yeşilçam bu tip melodramlarda,
seyircinin biraz soluklanması için
komedyenlerden yararlanır. 'El Kızı'nda ise
gerginlikten kurtulduğumuz iki bölüm var sadece.
İlkinde Nazan, gazino patronunu yerden yere
vurduktan sonra Nesrin'in yerine sahneye
çıkacağını söylüyor. Güç bela yerden kalkan
Feridun Çölgeçen "Eğer şarkın da kavgan
gibiyse..." diyebiliyor ancak. İkincisinde,
Nermin, Haldun'la olan randevusuna 5 dakika geç
gelecekmiş. Nedeni; "Kızlar, daima, erkekleri
bekletmeliymiş."
Romandaki Nazan'ın annesi apandisitten ölmüş.
Kızını ablasına bırakmış. Babası ise bir harpte
şehit düşmüş.
Naciye'nin kocasının ismi 17. sayfada 'Nuri'; 74
ve sonrasında 'Rıza'.
'Lafçı kadın' Saime rolündeki Cahide Sonku
gelinleri için söylemedik laf bırakmıyor;
"Çorabı düşük, pasaklı, pis, Süleymaniye'nin
yarım pabuçlusu, donyağı, alt tabakadan gelme,
hizmetçi ruhlu, el kızı, bar kızı." Romandaki
Hacer ise Nazan'a 'orospu', oğluna 'deyyus'
diyebiliyor. Masal cadısı gibi. "İyisi mi olur?
Kaynana değil mi, gözü çıksın." Nazan'ı
sepetlemede başarılı ama Jale gelince sepetlenen
kendisiydi. Yine romandan 'Eşek Dili Büyüsü'nün
ne işe yaradığını öğreniyoruz. Kime yazılırsa
'eşek gibi olur çekilen tarafa gidermiş'. Erkeği
bağlamak için birebirmiş.
İstanbul Verem Savaş Derneği'nin iki levhası
var. Birinde 'Erenköy Sanatoryomu'; Diğerinde
'Erenköy Aeryumu' yazılı.
Ekrem Bora, Mazhar rolünde yine çok başarılı.
Filmdeki hastalıktan, romandaki 'bir tarla
keşfinden dönerken kazada ölmüş'. Üzerinden
geçtiği köprü yıkılınca 1500 metreden nehre
düşmüş. Köprüyü tutan ahşap ayaklarda testere
izi var.
Türkan Şoray buradaki bazı giysileri başka
filmlerde kullanmıştı.
Mazhar'ın olduğu sahnedeki elbiseyi 'Sana Layık
Değilim'de (1966) "Söz verdi. 10 güne kadar
nikâhımız olacak" derken; Hediye yüzük
sahnesindeki entariyi 'Kenarın Dilberi'nde
(1966) "Ali! Hani hasta kadın var ya O'nun oğlu"
derken; Saime'nin zorla içki içirdiği sahnedeki
kıyafeti 'Siyah Gül'de (1966) "Bir gün dönmüş
baba. Sarılmışlar. Uzun uzun sarılmışlar" dediği
sahnede; Saime'den "Koca almayı bilmişsin ama
kocana layık karı olmayı öğrenememişsin" azarını
işitirkenki entari 3 filmde ['Meyhane Gülü'nde
(1966) Jenerikten sonra, 'Meleklerin
İntikamı'nda (1966) "Babana ders çalışmaya
gittiğini söyledim" derken, 'Kelepçeli Melek'te
(1967) "Acaba 20 sene sonra bana aynı sözleri
söyler misin" derken]; Evde, Strauss valsi ile
dans ederkenki elbiseyi 'Sürtük'de (1965) '34 EY
854' plakalı arabayken giymişti.
Çolpan İlhan da Nazan'a bira içirirkenki kazak
ve kolyeyi 'Siyah Gül'de (1966) "Ben, başına bir
kaza gelmesinden korkuyorum" dediği sahnede
giyiyordu.
Filmdeki melodiler.
Jenerikte (8 saniye) 'Fascination' (1932) (Fermo
Dante Marchetti) ve 'Mantovani Film Encores Vol.
2' albümündeki (1957) 'April Love' (1957) (Sammy
Fain / Paul Francis Webster) var.
'A Streetcar Named Desire'deki (1951) (Alex
North) 'Main Title' Saime Hanım "Oğlum! Ne
yapıyorsunuz içerde güpegündüz" derken; 'Jenerik
müziği' içki içen Nazan "Bir zamanlar her şeyimi
bunun yüzünden kaybetmişti. Şimdi damarlarımda
sadece bir sıcaklık dolaşıyor" derken.
'Si minör 6 Numaralı Senfoni, Op. 74
(Pathetique); IV. Adagio Lamentoso-Andante'
(1893) (Pyotr Ilyich Tchaikovsky) Saime'nin
oğlunu "Elinin körü oldu, defol" diye kovması
dâhil 7 sahnede.
Mazhar'ın Ceylan Bar'a ilk gelişinde 'Azize'
(Suat Sayın) duyuluyor.
'Kadifeden Kesesi' Üç sarhoş sondaki gazinoda
olay çıkarmadan önce.
Fausto Papetti'nin '1a Raccolta' (1960)
albümündeki 'Scandalo al Sole / A Summer Place'
(1959) (Max Steiner) Mazhar ve Jale dans
ederken; 'Nessuno al Mondo' (1959) (Art Crafer /
Jimmy Nebb) Öpüşüp şampanya içerlerken.
'Rosen Aus Dem Süden, Op. 338' (1880) (Johann
Strauss) Kocasını bekleyen Nazan radyodaki
melodi ile dans ederken.
'Dead Ringer'daki (1964) (André Previn) 'Main
Title' Kurt Celâl ve İhsan, Nazan'a
saldırırlarken; 'The Morgue' Saime'nin zorla
içki içirmesi dâhil 3 sahnede; 'The Police is
Waiting' Jale'nin kaynanasını evden göndermesi
dâhil 2 sahnede.
Teo Macero and Bob Prince'in "What's New"
albümündeki (1956) 'Avakianas Brasileinas'
Ahmet, baygın Nazan'ı yatağa götürürken.
'Mondo Cane'deki (1963) "L'isola Maladetta"
(Nino Oliviero / Riz Ortolani) "Bana kötülük
yapan hiçbir kimseye beddua etmedim" derken.
Edgard Varése'nin 'Octandre' albümündeki (1923)
'Assez Lent' ve Gil Evans Orchestra'nın 'Out of
the Cool' uzunçalarındaki (1961) 'La Nevada'
(Gil Evans) Naciye'nin garsonu Nazan'ı takip
ederken.
Filmdeki şarkılar: "Gel güzelim sevdalım//Kalbi
sana bağladım" (İbrahim Özaral); 'Viran Olan
Kalbimde Sevgilimi Özlerim' (Ali Erköse /
Müzehher Güyer); "Kimseye inanma aldanma
kanma//Bu yalancı bir rüyadır" (İbrahim Özaral);
"Gel hatırla sevgilindim gel//Yalnız seninim
dediğin günleri hatırla" (İbrahim Özaral);
'Ümitsiz Bir Bekleyiş Hasreti Var İçimde' (İki
kez) (Ali Erköse / Müzehher Güyer).
'Rıza' olarak izlediğimiz Zeki Dinçsoy, 'Buruk
Acı'da (1969) Avni rolündeydi. Pek çok tiyatro
eserinde sahneye çıkmış. 'Çemberler' (1958)
(Gençlik Tiyatrosu) (Çetin Altan); 'Ferhat ile
Şirin' (1965) (Nazım Hikmet) (Gülriz
Sururi-Engin Cezzar Tiyatrosu) ('Münadi'
rolünde); 'Palto' (Gogol) (Gülriz Sururi-Engin
Cezzar Tiyatrosu) ('Emniyet Müdürü Stepan
Varlomodiç Rondin' rolünde); 'Aykırı' (1967)
(Aydın Engin) (Gülriz Sururi-Engin Cezzar
Tiyatrosu) ('Hacı Yusuf' rolünde); 'Kurban'
(1967) (Güngör Dilmen Kalyoncu) (Gülriz
Sururi-Engin Cezzar Tiyatrosu) ('Muhtar'
rolünde); 'Teyzeler Karıştı' (1970) (Brandon
Thomas) (Çeviren Refik Erduran) (Ayfer Feray
Tiyatrosu); 'Ramazan Geldi Hoş Geldi' (1972)
(Ersan Uysal).
Nazan'ı Jeyan Mahfi Ayral; Mazhar'ı Sadettin
Erbil; Haldun'u Erdoğan Esenboğa; Nesrin'i
Nedret Güvenç; Çocuk Haldun'u Birsen Kaplangı;
Feridun Çölgeçen'i Rıza Tüzün; Saime'yi Sacide
Toroğlu; Sami'yi Süha Doğan seslendirmiş.
Aliye-Nezihe Güler ve mahalledeki komşu Hikmet
Gül; Çocuk Haldun-Taner Erhal ve oyuncak treni;
Haldun'un nişanlısı Nermin-Nevin Nuray; Hükümet
Tabibi-Tunç Oral; Naciye-Handan Adalı; Nazan'ı
İstanbul'a götüren tren; Evdeki siyah kedi; Büyü
çıkarmak için kurşun dökme sahnesi; 10 Mayıs
1966, Pazartesi günkü Ekspres Gazetesi; Cezaevi
Müdürü-Muammer Gözalan ve Gardiyan-Talia Salta;
Gazinodaki Silvana Panpani, Remziye Fırtına ve
Orhan Çoban; Sami-Hüseyin Zan; Nazan'a
saldırmaları dışında Erol Solak ve İsmail Varol;
Naciye-Handan Adalı; Nazan hapisten çıkarken
gördüğümüz '34 DE 173' plakalı kamyon; Karının
Meyhanesi'ndeki 'açık şarap' çok güzeldi.
'Dead Ringer'daki (1964) 'The Police is Waiting'
(André Previn). Jale'nin, "Ben bir tanecik
oğlumu elin bar kızlarına kaptırmam" diyen
'kaynanayı' evden gitmeye ikna ettiği sahne.
Ayakkabısına bir şeyler sürerek büyü yaparken
yakalamış.
Jale; "Kolay gelsin Büyükhanım! Ne yapıyordunuz
burada? Bana bakın yatakta ve elbiseler arasında
bir takım acayip şeyler buldum. Bunlardan
vazgeçmenizi tavsiye ederim... Günümüzde böyle
saçma sapan şeylere inanacak insan yok artık."
Saime; "Ne olur oğluma söylemeyin bunları."
Jale; "Peki! Bir şartla söylemem. Oğlunuzla
konuşun. 'Ben yalnız oturmak istiyorum' deyin.
Bakalım ne diyecek. Ne dediğimi herhalde çok iyi
anlamışsınızdır."
Romandan bir alıntı. Rıza; "Ticarette gözyaşına
baktın da incesini düşünmeye kalktın mı, yandın.
Bütün mesele koyduğun sermayenin katlanmasında
(sf. 331)."
Murat Çelenligil
(murat çelenligil)